Al een week lang staan de kranten vol met het nieuws over de doodsstrijd van V&D. De focus ligt hierbij op het inleveren van salaris door het personeel, verlaging van de huren en verdere kosten besparingen. Stuk voor stuk “normale” reacties van gevestigde bedrijven in zwaar weer. Maar is “normaal” nog wel goed genoeg?

Teloorgang iconen

Vroom & Dreesman is een Nederlands detailhandelsicoon anno 1887, maar dreigt nu het loodje te leggen. Te lang heeft V&D geteerd op een goede merknaam en successen uit het verleden. Management en eigenaren grijpen naar “normale” middelen om tijd te kopen om het concern er weer boven op te krijgen. Maar wat maakt de onderneming in de huidige en toekomstige retailmarkt nog daadwerkelijk onderscheidend?

Internationaal gezien is Nokia een “goed” voorbeeld van een gevestigd icoon dat de stappen van “deny” tot “too late” doorliep. Van wereldmarktleider op het gebied van mobiele telefoons tot een gedwongen verkoop van deze activiteiten aan Microsoft. Waar Nokia jaren werd gezien als schoolvoorbeeld van een geslaagde turn around (van papier naar telecom) en rolmodel binnen het Finse innovatiebeleid, slaagde de onderneming er niet in om op het gebied van mobiele telefoons vooruitstrevend en onderscheidend te blijven. Waar Nokia bleef focussen op hardware, gaf Apple mobiele telefonie een geheel nieuwe definitie. Apple wist de markt een geheel nieuwe richting te geven vanuit een geheel nieuw concept waarin hardware, software, muziek en games waren geïntegreerd. Na een mislukt experiment met één toestel met een touchscreen, werd dit idee door Nokia terzijde geschoven omdat er gebreken waren. Apple daarentegen bracht zijn verre van perfecte iPhone wel op de markt en zorgde voor een aardverschuiving in de markt van mobiele telefonie. Nokia ging slechts deels mee in deze “disruptie” en mist uiteindelijk de boot.

THT-datum bedrijven

Twee voorbeelden van iconen uit het verleden en heden die door “normale” bedrijfsvoering hun ondergang tegemoet gaan. Hierin staan V&D en Nokia echter niet alleen. Onderzoek van Richard Foster naar de levensduur van aan de Amerikaanse beurs (S&P 500) genoteerde bedrijven, toont aan dat de gemiddelde levensduur van bedrijven enorm is afgenomen. Waar de gemiddelde levensduur van een bedrijf in 1958 nog 61 jaar bedroeg, was deze in 1980 gedaald tot 25 jaar en nu is deze nog maar 18 jaar. De voorspelling is dat deze in de komende jaren alleen nog maar meer zal afnemen en zelfs de 10 jaar zal benaderen. In nog geen honderd jaar is de levensduur van bedrijven dus met 83% afgenomen!

Het nieuwe normaal

Waar Wilders premier Rutte in 2011 nog toebeet “doe eens normaal man”, is het bekende Nederlandse adagium van “doe maar normaal, dan doe je gek genoeg” niet langer goed genoeg om (inter)nationaal te kunnen (blijven) concurreren, laat staan om onderscheiden te kunnen blijven. Met de digitale revolutie als accelerator verandert ons leven ingrijpend en raken we als consument gewend aan voortdurende “vernieuwing”. Hierdoor worden normale waarden opgeschud. Wat gisteren een innovatie was, is vandaag alweer achterhaald. Waar de productlevenscyclus van de gevestigde orde de zeven fasen van innovators tot en met laggards doorloopt, zien we dat de productlevenscyclus van disruptieve markten nog maar twee fasen kent, namelijk van trail useres naar everybody else.

Willen we als sector of als individuele ondernemer over vijf jaar nog bestaan, dan moeten we accepteren dat disruptie het nieuwe normaal is en hier ook naar handelen. Start vandaag nog met good thinking en herdesign van uw organisatie rondom de klant met innovatie als het belangrijkste proces!

label

flag united kingdom

AC Adviseurs

Abe Lenstra boulevard 52-4
8448 JB HEERENVEEN

Twitter Facebook Linkedin

label

Kom in direct contact

icon
label

info@acadviseurs.nl

TEL: 0513 – 648 854

Neem contact met ons op

Veelgestelde vragen

Nieuwsbrief

icon
label

Mis niets meer en blijf op de hoogte van de laatste artikelen en ontwikkelingen binnen AC Adviseurs.

Bekijk de laatste nieuwsbrief